nieuw onderwijs Praktijkschool Focus
In schooljaar 2025-2026 maakt Praktijkschool Focus een grote en betekenisvolle stap: we starten met vernieuwd onderwijs. Deze keuze komt niet uit de lucht vallen. De onderwijsinspectie heeft ons al meerdere keren geadviseerd om de theorievakken nog meer te integreren in de praktijkvakken. Ook het volledige docententeam gunt onze leerlingen een nog meer praktische insteek, waarbij de theorievakken niet langer als losse vakken op het rooster staan, maar optimaal worden geïntegreerd in de praktijkvakken. Een jaar lang heeft een ontwikkelteam gewerkt aan de vraag: wat hebben onze leerlingen nodig om écht tot leren te komen en te groeien? Met behulp van een onderwijs-ontwikkelmethode zijn we alle onderdelen van het onderwijs doorgelopen. In drie bijeenkomsten hebben we de plannen voorgelegd aan het hele team. De uitkomst was duidelijk: dit is het onderwijs dat past bij Focus én bij onze leerlingen.
Waarom kiezen we voor nieuw onderwijs?
Onze leerlingen zijn uniek. Ze komen uit verschillende culturen, thuissituaties en onderwijsachtergronden. Sommigen hebben een fijne, stabiele basis, anderen worstelen met armoede, taalachterstanden of een gebrek aan veiligheid thuis. Wat zij gemeen hebben, is dat zij beter leren in een omgeving die hen ziet, ondersteunt, maatwerk biedt en uitdaagt. De wereld om hen heen vraagt bovendien om nieuwe vaardigheden: kunnen samenwerken, keuzes maken, weerbaar zijn en verantwoordelijkheid nemen voor eigen ontwikkeling.
In ons huidige onderwijssysteem werken we met een klassiek rooster met veel losse theoretische vakken. We kiezen nu bewust voor volledig praktisch onderwijs, waarin theorie volledig is geïntegreerd en dat vertrekt vanuit de leerling zelf: wat kan hij of zij al, wat is nodig om verder te komen en hoe kunnen we daar samen aan werken?
Onze visie is o.a. gebaseerd op wetenschappelijke inzichten van onder andere Gert Biesta en Mathieu Weggeman. Biesta stelt dat goed onderwijs moet bijdragen aan drie domeinen: kwalificatie (kennis en vaardigheden), socialisatie (leren omgaan met de wereld om je heen) en subjectificatie (persoonlijke ontwikkeling en identiteitsvorming). Voor onze doelgroep is het essentieel dat deze drie componenten altijd in balans zijn. Iedere les, ieder project en iedere stage moet ruimte bieden voor alle drie.
Daarnaast laten we ons inspireren door Weggemans formule waarin instelling/houding, vaardigheden en ervaring elkaar versterken en cyclisch verbonden zijn. Leren is niet alleen iets wat je in je hoofd doet, maar ook iets wat je dóet, voelt en ervaart.
Hoe ziet het nieuwe onderwijs eruit?
De leerling van Focus
Op Praktijkschool Focus hebben we te maken met een buitengewoon diverse groep leerlingen. Zoals eerder gezegd verschillen zij niet alleen in cognitieve mogelijkheden, maar ook in thuissituatie, culturele achtergrond en leerstijl. Wat zij delen, is de behoefte aan een school die hen ziet, structuur biedt en hen tegelijkertijd helpt ontdekken waar ze goed in zijn.
In ons nieuwe onderwijs staat deze leerling centraal. We bieden maatwerk binnen duidelijke kaders, zorgen voor een veilige leeromgeving voor alle leerlingen en bouwen aan zelfvertrouwen door te werken met kleine, haalbare doelen. We geloven dat iedere leerling, ongeacht startpositie, kan groeien met de juiste begeleiding en uitdaging.